pat michaels

Fri, 2011-10-21 16:02Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

Urban Heat Island – Favorite Skeptic Myth Debunked Again, This Time By Koch-Funded Science

Climate skeptics are once again proven wrong, and this time even Koch money can't skew the facts.
 
Have you heard the one from climate deniers that the “Urban Heat Island” effect has ruined all the weather stations and made the data they collect completely useless? The deniers claim any warming trend seen from these temperature recordings is from concrete buildings and asphalt roads – and that climate change is therefore a myth?
 
That would be false. Says whom, you ask?  How about a new Koch-funded scientific study?
 
An investigation by the Berkeley Earth Surface Temperature (BEST) project released yesterday once again thoroughly dispatches the skeptic myth about the “Urban Heat Island” (UHI) effect.

Many global warming skeptics have long claimed that the urban heat island effect is so strong that it has skewed temperature measurements indicating that global warming is happening. The skeptics argue that efforts to curb global warming pollution are therefore unnecessary, citing their pet theory that surface temperature stations were swallowed by, or moved closer to, cities, thus skewing surface temperature records on the whole.
 
The BEST papers – which still must go through rigorous peer review – confirm what climate scientists have correctly stated previously, demonstrating without doubt that “very rural” temperature stations miles from any new “UHI” towns or cities have also recorded warming at 0.9 degrees Celsius over the last century. 



To put it plainly, even the Kochtopus denial machine will have a tough time trying to twist this Koch-funded project’s findings. It looks like the Kochs backed the wrong horse here - one wonders whether they thought Hadley CRU would be proven wrong?

Tue, 2011-02-08 14:44Richard Littlemore
Richard Littlemore's picture

Oily Strategists Mint Another Silly Climate Petition

Update: Skeptical Science Debunks Petition Points

The public relations man and energy industry front group promoter Tom Harris has partnered with the Exxon-sponsored Idso family on a new petition dismissing the risks of climate change as “small to negligible.”

The petition is currently headlining at the WattsUpWithThat website, which probably shouldn’t surprise anyone, given that proprietor and weather guy Anthony Watts was one of the original signatories to one of the original silly climate petitions: the Leipzig Declaration.

These petitions are, in the most important ways, all the same. They feature the same cast of discredited characters (Pat Michaels, Fred Singer) and the same discredited arguments. The biggest such effort of the last 20 years was the Oregon Petition, which used a fraudulent National Academy of Sciences letterhead to solicit something in excess of 30,000 signatures from “scientists,” including a small handfull who had actually studied or practiced climate science.

But the point has never been to advance the science. The goal has been to give the impression that a legitimate scientific argument persists. And here we go again.

Mon, 2011-01-24 11:53Richard Littlemore
Richard Littlemore's picture

Waxman Asks if Pat Michaels Has Misrepresented His Funding

Rep Henry Waxman (D-CA), the ranking member of the House Energy and Commerce Subcommittee, has written to committee Chair Fred Upton (R-MI) requesting an investigation into whether Patrick J. Michaels misled the committee when he reported that only three per cent of his income comes from industry.

Michaels is a famous denier-for-hire who, as Waxman notes, has estimated previously that 40% of his income comes from the energy industry. As the only “scientist” who told the E&C committee that climate change is nothing to worry about, it should be interesting to question whether that opinion was bought and paid for - and by whom - especially when Pat Michaels’ personal accounting seems so casually inaccurate.

Given that Michaels hailed from Virginia, maybe that state’s Attorney General Ken Cuccinelli would like to join the investigation. He’s all about holding people accountable, isn’t he?

Mon, 2010-08-16 13:03Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

Climate Skeptic Pat Michaels Admits On CNN Forty Percent of His Funding Comes From Oil Industry

Notorious climate skeptic Pat Michaels of the CATO Institute finally admitted openly on CNN this weekend that 40 percent of his funding comes from - wait for it - Big Oil. 

DeSmogBlog readers have known for years about Michaels’ long-time association with a network of at least eleven think tanks and industry front groups funded by ExxonMobil. Many of these same outlets have received funding from other oil interests like the Koch Family Foundations.

Michaels’ admission that he receives around 40 percent - his guess - of his funding from Big Oil is important, because he is quoted widely in the media for his skepticism about manmade climate change.  As the ExxonSecrets profile of Pat Michaels sums up well, he is “possibly the most prolific and widely-quoted climate change skeptic scientist.”

Fareed Zakaria deserves a round of applause for challenging Michaels directly to cough up a figure for how much oil money he receives to defend the status quo fossil fuel addiction and to confuse the public about the threat of climate change.  Far too few journalists bother to ask that question, and Zakaria has sent a much needed reminder to journalists - it is your job to expose the potential conflicts of interest among your interviewees.  Zakaria gets an A+ for outing Michaels’ oily funding.

Wed, 2010-07-28 15:13Jim Hoggan
Jim Hoggan's picture

International Scientists Confirm Climate Change is "Undeniable"

An international team of climate scientists led by the National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) has confirmed that climate change is “undeniable” and clearly driven by the “human fingerprints” of greenhouse gas emissions.  The findings are based on new data that was not reviewed during the most recent 2007 report by the UN Intergovernmental Panel on Climate Change

The Financial Times reported today that the NOAA study drew on 11 different indicators of climate, and “found that each one pointed to a world that was warming owing to the influence of greenhouse gases.”

The scientists confirmed that seven of the indicators are rising, including air temperature over land, sea-surface temperature, marine air temperature, sea level, ocean heat, humidity, and tropospheric temperature in the “active-weather” layer of the atmosphere closest to the earth’s surface. Four other indicators were declining: Arctic sea ice, glaciers, spring snow cover in the northern hemisphere, and stratospheric temperatures.

The Financial Times quotes Peter Stott, head of climate monitoring at the UK Met Office, stating:

“The whole of the climate system is acting in a way consistent with the effects of greenhouse gases. The fingerprints are clear. The glaringly obvious explanation for this is warming from greenhouse gases.”

Glaringly obvious, unless you are a climate skeptic who denies the facts in favor of touting manufactured scandals like “Climategate” - a mythical tale ginned up by the climate denial machine to further confuse the public about the real dangers of climate change. 

Mon, 2010-07-12 22:15Jim Hoggan
Jim Hoggan's picture

NY Times 'Climategate' Editorial A Reminder That Media Have Failed Miserably Covering Climate Science

The New York Times deserves praise for its excellent editorial on Sunday, “A Climate Change Corrective,” which rightly confirms that the “Climategate” non-scandal has been thoroughly investigated and revealed as a political attack on scientists, not the grand United Nations conspiracy concocted by industry front groups and the right wing echo chamber.

Five separate reviews have found no evidence whatsoever to back up the outrageous claims made by skeptics and deniers that the state of climate science has in any way been weakened by the theft and public airing of years’ worth of emails and documents from the University of East Anglia’s Climatic Research Unit last winter. 

The Times’ editorial correctly calls on all the media outlets that amplified the bogus conspiracy theories from the Climategate noise machine to return to the subject and set the record straight for their viewers.  Far too much ink and airtime was spent on inflating the mythical Climategate conspiracy, and ever since there has been hardly any effort made to explain this episode accurately – as a baseless political attack on climate science.  It is imperative that all the outlets that fell into this trap and perpetuated the Climategate nonsense now spend the time necessary to ensure that their audiences know the truth.  

The Times editorial expresses hope that the “debunking of Climategate, will receive as much circulation as the original, diversionary controversies.”

Aside from the difficulty associated with correcting a lie once it has circulated this widely, editors at media outlets who lent credence to the Climategate myth must do some deep soul-searching to figure out why none of their reports initially probed the real conspiracy in this matter – the coordinated, political attack on climate scientists ginned up by a network of climate change skeptics who turned the mountain of stolen material into a sensational global news story. 

Fri, 2010-03-26 10:01Jim Hoggan
Jim Hoggan's picture

Greenpeace Releases 20-Year History of Climate Denial Industry

Greenpeace released a terrific report today on the 20-year campaign by polluters to mislead the public by creating the climate denial industry. 

The new report succinctly explains how fossil fuel interests used the tobacco industry’s playbook and an extensive arsenal of lobbyists and “experts” for hire in order to manufacture disinformation designed to confuse the public and stifle action to address climate change.

In the report, titled “Dealing in Doubt: The Climate Denial Industry and Climate Science,” Greenpeace provides a brief history of the attacks waged by polluting industries against climate science, the IPCC and individual scientists.

ExxonMobil deservedly gets special attention for its role as the ringleader of the “campaign of denial.”  As Greenpeace has documented meticulously over the years with its ExxonSecrets website, ExxonMobil is known to have invested over $23 million since 1998 to bankroll an entire movement of climate confusionists, including over 35 anti-science and right wing nonprofits, to divert attention away from the critical threat of climate disruption caused largely by the burning of fossil fuels.

The report, authored by Greenpeace climate campaigner Cindy Baxter, calls out by name a number of key climate skeptics and deniers who have worked with industry front groups to confuse the public, including S. Fred Singer, John Christy, Richard Lindzen, David Legates, Sallie Baliunas, Willie Soon, Tim Ball, Pat Michaels and many other figures familiar to DeSmog Blog readers.

Tue, 2009-05-26 16:38Mitchell Anderson
Mitchell Anderson's picture

The Cato Institute and Patrick Michaels - It's a Small World After All

It’s not often the public gets to follow the money trail, so it was a treat this week when PR Watch revealed the Cato Institute has been bankrolling a consulting company owned by notorious climate denier Patrick Michaels to the tune of $242,900 since April 2006.

Michaels is a Senior Fellow at the Cato Institute and according to tax documents uncovered by PR Watch for 2006 and 2007, Cato ponyed up almost a quarter million to Michaels’ firm New Hope Environmental Services for “environmental policy” services.

Small world eh?

Tue, 2009-04-07 15:54Kevin Grandia
Kevin Grandia's picture

MSNBC taps think tanker Pat Michaels for expert advice

MSNBC aired a piece last night on the latest sea ice melt news being reported by scientists. Instead of finding an expert with credentials in sea ice melt, MSNBC reporter Tracie Potts tapped the thoroughly discredited scientist-for-hire Patrick Michaels.

It’s not hard to find an expert who is actually conducting research on Arctic Sea Ice - I found over 50 in about 3 seconds on Google.

Michaels works for the Cato Institute in Washington, DC, a right wing think tank at the forefront of the climate denial industry - you would think MSNBC could find someone with a little more credibility than that.

This is the same Patrick Michaels who dropped himself as an expert witness for the auto industry when the court demanded that he disclose the client list for his “environmental” consulting firm. This is also the same Patrick Michaels who was drummed out of his position of Virginia’s State Climatologist because of his industry funding.

I guess he just has a lot of time on his hands. Here’s a link to the video. It’s amazing how ridiculous deniers like Michaels are starting to look, with images of glaciers collapsing and sea ice melting behind him while telling viewers that they have nothing to worry about.

Tue, 2009-03-10 13:29Emily Murgatroyd
Emily Murgatroyd's picture

George Monbiot's Top Ten

George Monbiot’s ‘Top Ten Climate Change Deniers’ reads like a keynote speaker wishlist from the Heartland Institute. Enjoy! 

Pages

Subscribe to pat michaels