Media Matters

Thu, 2011-12-15 14:08Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

Signs of Action On Climategate Hacker Investigation: DOJ and UK Police Probe Denier Bloggers

Fantastic news for a change - the Guardian reports that the UK police are finally making some concerted attempts to identify the hacker behind the criminal invasion of the University of East Anglia's Climatic Research Unit.

The Guardian reports:

On Wednesday, detectives from Norfolk Constabulary entered the home of Roger Tattersall, who writes a climate sceptic blog under the pseudonym TallBloke, and took away two laptops and a broadband router. A police spokeswoman confirmed on Thursday that Norfolk Constabulary had “executed a search warrant in West Yorkshire and seized computers”. She added: “No one was arrested. Investigations into the [UEA] data breach and publication [online of emails] continues. This is one line of enquiry in a Norfolk constabulary investigation which started in 2009.”

Tattersall posted on his own TallBloke's Talkshop blog that:

“I got the feeling something was on the go last night when WordPress [the internet host for his blog] forwarded a notice from the US Department of Justice.”

What excellent news to hear that the Justice Department is getting involved with this investigation, it's about time. Perhaps this came in response to the remarks by Rep Ed Markey (D-MA) last month?

Either way, it is reassuring to know that the investigation into the criminal hacking of climate scientists' emails is, in fact, ongoing.  Last month, we reported about troubling indications that the UK police effort seemed inadequate given the tiny expense reports divulged after a Freedom of Information request by a UK journalist. 

Thu, 2011-12-15 07:08Chris Mooney
Chris Mooney's picture

Can Fact Checking be Politically “Neutral,” When Facts Are Not Equally Distributed Across the Political Spectrum?

Recently, I sat in on an off-the-record meeting about political fact-checking. I can’t report or quote from the event, but it spurred along some general thoughts that had already arisen in the context of writing The Republican Brain, which focuses a great deal on fact-checking—and thus, helped  propel this post.

Fact checking is a phenomenon that has really taken off over the last half decade or so as, more and more, media outlets as well as independent and/or partisan voices are busily pronouncing on the “truth” of political statements. The reason? Well, there are many, but I would place the growing divide over reality and what is factually true, between the left and the right, as perhaps the leading one.

By far the best known fact-checking outlets are the websites PolitiFact, a project of the St. Petersburg Times, and FactCheck.org, based at the Annenberg Public Policy Center of the University of Pennsylvania. Perhaps most prominently in the mainstream media, there is also the Washington Post’s fact-checker column, which regularly bestows one to four “Pinocchios” upon politicians’ statements.

These three main fact-checking outlets are then complemented by an ever growing number of blogs and, of course, fact-checkers on both sides of the political aisle.

Here, incidentally, arises a pretty sharp divide—between those who claim to check both political “sides” equally, and those who don’t.

Tue, 2011-11-22 11:53Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

East Anglia SwiftHack Email Nontroversy Returns: What You Need To Know

The desparate attempt by climate change deniers to sully climate scientists returns today with the release of 5,000 emails stolen back in 2009 during the original “Climategate” hacking of the University of East Anglia's Climatic Research Unit email servers. 

Other than a great attempt at ruining another Thanksgiving holiday for American scientists, the bottom line conclusions on this story are identical to the 2009 release: 

1. There is nothing in these emails that in any way disproves the enormous body of peer-reviewed climate science. As even the Koch-funded BEST study recently showed, climate change is real, global temperatures are rising and human activities are responsible.

2. The 'new' emails appear to come from the same batch stolen from the University of East Anglia in 2009.  The denialosphere blogs are trying to frame it as ‘Climategate 2’. Cherry-picked quotes from the emails are once again being taken out of context by skeptic bloggers and irresponsible media like the Daily Mail in a last ditch attempt to smear climate science, and derail COP17 talks in Durban.

3. It's not a coincidence that this new release of hacked emails comes just days before the Durban COP17 climate conference, much as the first release from the hacked files came just before Copenhagen. When the world’s governments start to make progress toward climate action, the polluters panic and resort to desparate measures.

4. Remember that this was an illegal hacking of emails, and this second batch represents a continued breach of privacy of these scientists whose personal emails were released to the public.  The UK police investigation into the hacking is still ongoing, and this new episode should compel them to redouble their efforts to find out who these criminal hackers are, and bring them to justice.

Update: Richard Black at the BBC points to the real scandal that needs further investigation - why the UK police have done such an astonishly poor job investigating this criminal hacking, as evidenced by their tiny expenditures to date. From Climate Emails, Storm or Yawn?

I have been passed information stemming from an FoI request to Norfolk Police showing that over the past 12 months, they have spent precisely £5,649.09 [US$8843.64] on the investigation.
 
All of that was disbursed back in February; and all but £80.05 went on “invoices for work in the last six months”.
 
Of all the figures surrounding the current story, that is perhaps the one that most merits further interrogation.
 
Thu, 2011-11-17 14:15Farron Cousins
Farron Cousins's picture

Climate Change Spin A Growing Problem For Fox News

When it comes to climate change denial, a new study shows that the folks at Fox News are leading the pack. Through politically-charged news segments and commentary, Fox News personalities are helping spread misinformation about climate change while convincing their viewers that scientists are torn on the issue.

The International Journal of Press/Politics has published a new study titled “Climate on Cable: The Nature and Impact of Global Warming Coverage on Fox News, CNN, and MSNBC,” [PDF] which details the ways in which the major American news outlets are reporting stories on climate change.

From the report:

National surveys reveal that many Americans do not believe that scientists are in agreement over this issue. More troubling, the number of Americans who believe that global warming is happening and that it is a result of human activities has declined in recent years: In April 2008, 71 percent of Americans perceived solid evidence for global warming, relative to only 57 percent in October 2009. And while President Obama has pledged that passing legis- lation to curb pollution that contributes to global warming is a priority of his admin- istration, in January 2009, Americans ranked global warming last in a list of twenty policy issues that they felt were important for the president and Congress to address. These surveys also point to stark partisan divides in global warming perceptions, with Democrats far more likely to accept the evidence for the human causes of global warming and to consider environmental protection a policy priority than Republicans.

The views that many Americans have towards climate change are clearly reflected in the cable news arena. Fox News, sadly, has the highest ratings of any other cable news organization, and the study shows that their viewers are for more likely to believe that manmade climate change isn’t happening. More from the study:

Of the three networks, Fox News was simultaneously the least likely to be accepting and the most likely to be dismissive of climate change. Nearly 60 percent of Fox News broadcasts were dismissive of climate change, whereas less than 20 percent were accepting of climate change. On the other hand, more than 70 percent of CNN and MSNBC broadcasts were accepting of climate change. Not a single MSNBC broadcast took a dismissive tone toward climate change and just 7 percent of CNN broadcasts did so.
Wed, 2011-10-12 15:39Farron Cousins
Farron Cousins's picture

Robert Bryce – The Media’s Industry-Funded Go-To Guy

Robert Bryce, a fellow at the dirty industry-funded Manhattan Institute, is under increasing scrutiny as media outlets continue to use him as an “expert” on energy issues without disclosing his ties to the energy industry. DeSmogBlog’s Brendan DeMelle has written several pieces on Bryce’s connections to the industry, as well as how media outlets, including the New York Times, continue to allow Bryce to write op-eds on energy issues that are laden with fallacies without disclosing his conflict of interest.

From Brendan’s previous reports on Bryce’s New York Times piece:

Bryce penned an op-ed attacking renewable energy while promoting nuclear and fracked shale gas, with no disclosure in his byline about the Manhattan Institute’s fossil fuel clients. I offered Bryce's piece as an example in order to formally seek answers about the disclosure policy at the Times and whether it was adequate in light of the failure to disclose Bryce’s dirty energy backing.

Now Media Matters has done a fantastic job of detailing the numerous media outlets that are allowing the industry hack Bryce to pen his agenda-driven drivel, as well as uncovering where his group's funding is coming from:

Wed, 2011-06-08 12:37Farron Cousins
Farron Cousins's picture

Media Matters Report Shows Network TV Preference For Anti-Environment Guests

Ever since the U.S. Supreme Court ruled in 2007 that the Environmental Protection Agency had the authority to regulate greenhouse gas emissions (GHGs) under the Clean Air Act, Republicans and other climate-deniers have been given an unprecedented amount of airtime on television to deride the EPA’s new power. The folks over at Media Matters for America released a study showing that between December 2009 and April 2011, 76% of cable news guests were opposed to allowing the EPA to regulate GHGs, while only 18% spoke favorably of the decision.

As their research shows, these views are actually at odds with public opinion, as 71% of the public believes that the EPA should be allowed to regulate global warming pollution, and 76% believe that the government should have a direct role in curbing the emissions from polluters operating inside the United States.

Not only were the elected officials that appeared on most of these shows against regulations, but most also had received money from the energy industry during their careers.

Wed, 2010-12-15 11:58Richard Littlemore
Richard Littlemore's picture

Fox News Director Demanded Bias in Climate Coverage

We’re “shocked” of course, but Media Matters has reported a leaked Fox News memo, quoting Fox Washington managing editor Bill Sammon scolding reporter Wendell Groler and on-air host Jon Scott for discussing actual evidence of climate change without inserting Fox bias into their report.

“…we should refrain from asserting that the planet has warmed (or cooled) in any given period without IMMEDIATELY pointing out that such theories are based upon data that critics have called into question,” Sammon wrote.

Sammon went on to say, “It is not our place as journalists to assert such notions as facts, especially as this debate intensifies.” The “notion” on this occasion was an objective measurement of Earth’s global temperature.

Fri, 2007-05-04 09:15Richard Littlemore
Richard Littlemore's picture

CNNumbskulls: Beck's flock defrocked

Media Matters does a great wrap here on the scientific and political bona fides of the pack of deniers that Glenn Beck rustled together for his special: Exposed: The Climate of Fear.

Pages

Subscribe to Media Matters