desmogblog

Wed, 2014-04-09 17:11Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

Editors Resign From Frontiers Journal Over Retracted Paper That Upset Climate Science Deniers

Three university professors are resigning as editors at a scientific publisher in protest at its decision to retract research linking climate change scepticism to conspiratorial thinking.

Professors Ugo Bardi, of the University of Florence, Italy and Björn Brembs, of the University of Regensburg, Germany, launched scathing attacks on the Switzerland-based publisher Frontiers. Professor Colin Davis, of the University of Bristol, has also resigned in protest.

The academics said the journal should have stood by the authors of the research, with one saying the publishers had caved in to pressure from “delusionals.”

Frontiers staff and the three research authors, led by cognitive psychology professor Stephan Lewandowsky of the University of Bristol, had signed agreements preventing them from discussing the nature of the complaints, but DeSmogBlog revealed sceptics had claimed the research was defamatory.

Frontiers last year formed a partnership with the publishers of the high-profile Nature journal.

Brembs described Frontiers' retraction decision as “an outrageous act of a scientific journal caving in to pressure from delusionals” who, he said, were “demanding the science about their publicly displayed delusions be hidden from the world.”

Tue, 2014-04-01 00:46Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

University Criticizes Conservative Media For Misrepresentations That Sparked Hate Mail From Climate Science Deniers

A university has criticized conservative media for a serious misrepresentation of one of its academics that sparked a torrent of abuse from climate science deniers.

As revealed by DeSmogBlog, Rochester Institute of Technology assistant professor Lawrence Torcello received hundreds of e-mails after conservative media incorrectly claimed he had called for climate skeptics to be jailed.

Torcello wrote an article for The Conversation website arguing there was “good reason to consider” that “the funding of climate denial” was morally and criminally negligent.

But conservative media, including FoxNation, The Drudge Report, Breitbart and The Daily Caller, incorrectly claimed that Torcello had either called for contrarian scientists to be jailed or for Americans who did not accept the evidence for human-caused climate change to be imprisoned. Climate skeptic blogger Anthony Watts also encouraged readers to complain to the university.

In a followup statement, the university said:

The search for truth is the animating force of a university, and it behooves those who support open and respectful discussion of controversial issues to get the facts right. Recently the views expressed by a member of our community, Professor Lawrence Torcello, have been misrepresented by some in the media. The misrepresentation follows a pattern similar to other incidents of misrepresentation involving academics that work on topics related to climate change.

Tue, 2014-03-25 19:07Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

Exclusive: Climate Change Philosopher A Target Of Abusive Hate Campaign

DIE you maggot,” reads one of the hundreds of emails from climate science deniers that have dropped into philosopher Lawrence Torcello’s inbox in recent days.

“Fortunately, your kind will be marched to the wall with all the other leftist detritus,” says another.

Others accuse Torcello, an assistant professor at Rochester Institute of Technology’s Department of Philosophy in the west of New York State, of being a fascist, Stalinist and a Nazi.

The catalyst for the bilious outpouring was an article Torcello had written for The Conversation website arguing there was “good reason to consider” that “the funding of climate denial” was morally and criminally negligent.

I knew there would be debate in the comment section, which I was welcoming,” Torcello told me, adding he also knew the “usual climate denialist blogs” wouldn’t like it too much.

But I didn’t expect the wide level of exposure that the misrepresentations would get in the press and I didn’t expect the intense storm of hate mail and Twitter harassment the article experienced.”

At one point, he says he picked up his phone to be told that soon he would be “paid a visit”. One email told Torcello — in customary all-caps angriness — that he was a “FAGGOT” and that global warming was “A LIE STRAIGHT FROM THE JEWS”.

“When I include phone calls and twitter harassment in addition to the emails I’ve received, then somewhere above 700 items of correspondence seems like a good estimate,” says Torcello.

“I did stop keeping count after the first few days of constant bombardment, but over a week later mail is still coming.”

Thu, 2014-02-06 19:34Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

Coal Industry Report On Social Cost Of Carbon Relies On Climate Science Denial

The American Coalition for Clean Coal Electricity (ACCCE) seems a confusing and confused organisation of major coal miners and burners - even if you only consider its oxymoronic title.

When the industry group was launched in 2008, the message was that coal — the largest source of greenhouse gas emissions from fossil fuel burning globally — could be part of the future.

I believe we can limit greenhouse gases,” declared one of the wholesome American citizens depicted in the ACCCE television adverts.

One can only presume that the ACCCE has now dropped its hopes of limiting greenhouse gases, given that its latest “landmark report” claims the benefits to society of putting extra carbon dioxide into the atmosphere massively outweigh the costs. Surely the message should be, “burn baby, burn”?

The Social Costs Of Carbon? No, The Social Benefits Of Carbon report by ACCCE claims the benefits of adding extra CO2 to the atmosphere are between 50 and 500 times higher than the costs.

But the report attacks climate change science using sources as ideologically tainted as the Heartland Institute – an organisation which once ran a billboard campaign with a picture of Unabomber Ted Kaczynski to claim that the “most prominent advocates of global warming aren't scientists. They are murderers, tyrants, and madmen.”

At its core, the ACCCE report is one long misrepresentation of the impact of coal on the planet, from its effects on growing food crops to raising sea levels to fuelling risk-laden climate change.

Mon, 2014-01-27 19:49Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

Mont Pelerin Society A Window Into Ideological Heart Of Kochtopus Climate Denial

It’s known as the Kochtopus – the extensive network of think tanks, institutes, university departments, political funding arms and “grassroots” activist groups funded by oil billionaires Charles and David Koch.

The multi-tentacled network has pumped tens of millions of dollars into groups that deny the risks of human-caused climate change.

But if it is Koch cash that helps fuel these groups, then what is it that fuels the Koch brothers themselves beyond the obvious financial interest?

As DeSmogBlog has revealed, Charles Koch is a long-standing member of the Mont Pelerin Society (MPS) – a global group of industrialists, academics and economists who share the “neoliberal” ideology of limiting government control.

If the Koch network has many groups dangling from its tentacles, then Charles Koch’s membership with the Mont Pelerin Society provides a window into the ideological heart of the Kochtopus.

DeSmogBlog today publishes the global membership directory of the Mont Pelerin Society as it was in 2010, with all personal contact details redacted.

Sun, 2013-09-15 19:27Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

The Undiscerning Climate Science Bookshelf

SHELVES in popular book stores can be undiscerning little buggers, as can the book stores themselves.

For example, I recently had cause to wander through the tightly-bound and bulging aisles of my local Dymocks book store in Brisbane, Australia. They have some really quite “special” offerings both online and in-store.

Even though we essentially know that astrology is, for all intents and purposes, basically b******s, I can report that the paperback version of “Practical Astrology” is “in stock”.

Failing that, there's also “Homeopathy for your Cat” within the pages of which you can find out how magic water can cure your ginger's urinary tract issue.

Are you a book-shopping parent who has “wished for a handbook on each child”? Well tough, because Dymocks has sold out of “Homeopathy and Your Child” so you'll have to work out your kid's “physical, mental, emotional and spiritual needs” some other way (by the way, I'm not singling out Dymocks here - most of the big high street book sellers also hawk similar enlightenment-crushing garbage).

And there are the books on climate change.

Tue, 2013-08-27 05:00Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

Reuters Boss Accused Of Climate Scepticism Denies Agency Has Cut Climate Reporting

Paul Ingrassia

At Thomson Reuters, we’re in the business of turning change into opportunity,” say the owners of one of the world’s biggest and most influential news agencies.

But the commitment of Reuters to reporting on arguably the most pressing issue in human history – climate change – is now being questioned.

In January, after almost 20 years working for Reuters, the agency’s Asia climate change correspondent David Fogarty was told his role was being axed, but that he could be the correspondent for the shipping industry. He resigned. While Fogarty’s position has apparently not been filled, the agency in late July appointed a dedicated “Gaming Correspondent” to “drive casino coverage in Asia”.

Fogarty had spent four and a half years as the agency’s climate change correspondent for Asia. But things started to change in early 2012. He was told that climate and environment stories were “not a priority” and as time went on, he says it became harder and harder to get climate change stories published.

In a blog post for the Reuters-focussed The Baron website, Fogarty recalled meeting Reuters boss Paul Ingrassia, who at the time was deputy editor-in-chief and is now managing editor.

Sun, 2013-07-28 11:44Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

Top Physicist Withdraws Support For Climate Sceptic Professor Sacked By Australian University

Dr Murry Salby

A PROMINENT and influential French physicist who had voiced support for a climate change sceptic fired from his Australian university has withdrawn a threat to report the case to a prestigious international science council.

Dr Marie-Lise Chanin had previously told The Australian newspaper that she was “scandalised” by the sacking of former Macquarie University professor Dr Murry Salby, who claimed he was fired from his job because he was a climate change sceptic.

In a page three report on July 24, The Australian newspaper reported that Dr Chanin intended to refer Dr Salby's case to a key committee at the International Council for Science (ICSU) - the Committee on Freedom and Responsibility in the conduct of Science.

But now it appears Dr Chanin had been canvassed for her support without being given the full facts. After a reading a DeSmogBlog report into a previously damning investigation into Dr Salby's conduct while at the University of Colorado, Dr Chanin has reconsidered her support.

The ICSU includes the world's leading scientific academies amongst its members, including Britain's Royal Society, the Australian Academy of Science and the US National Academy of Sciences. As the French representative on the ICSU, support from Dr Chanin would no doubt have been seen as something of a coup.

I contacted Dr Chanin to ask if she was aware of the long investigation into Dr Salby by the National Science Foundation in the United States, reported by DeSmogBlog, which resulted in the scientist being barred from having anything to do with the foundation's taxpayer-funded grants for three years.

The investigation, finished in February 2009 - a year after Dr Salby joined Macquarie, concluded that Dr Salby had “engaged in a long-running course of deceptive conduct involving both his University and NSF”.  The investigators wrote that Dr Salby's conduct “reflects a consistent willingness to violate rules and regulations, whether federal or local, for his personal benefit”. 

Dr Chanin told me, via email, that she had not been aware of the NSF case when she had communicated with The Australian newspaper and now wanted nothing more to do with the issue.

Tue, 2013-06-18 21:14Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

Heartland Institute - the Keystone Cops Of Climate Science Denial - Strike Again

THERE’S a section on the Heartland Institute’s website pointing readers to “Stuff We Wish We Wrote”.

After events over the last year or so, the chaps at the fossil fuel-funded “think tank” might want to add a new section with the title “Stuff We Wish We Hadn’t Wrote”.

The Heartland Institute, for those who don’t know, is a Chicago-based group promoting any view or position that argues we shouldn’t do anything about human-caused climate change. They run campaigns, hold conferences, write op-eds in the media and pay contrarian scientists.

Right there on the think-tank’s homepage, the group proudly displays a quote from The Economist magazine describing Heartland as “The world's most prominent think-tank promoting scepticism about man-made climate change.”

Yet as is the case with most things Heartland says about climate change, things are not always as they seem. Heartland’s boastful quote is taken out of context and comes from this article in The Economist, documenting a spectacular own goal by Heartland.

Heartland, The Economist wrote, had lost an estimated $825,000 in funding after running a billboard campaign that equated acceptance of human-caused global warming to the values of serial killer Ted “Unabomber” Kaczynski.

So when The Economist was describing Heartland as a prominent think-tank promoting climate science denial, it wasn’t doing it in a good way. No wonder then that Heartland didn’t hyperlink the quote.

This brings us to Heartland’s most recent example of self-aggrandizing – implying the Chinese Academy of Sciences (CAS) thinks they’re awesome because it translated two of Heartland’s reports, only to be told by aforementioned academy to apologise for misrepresenting what they had actually done. Here are the nuts and bolts of the story. On June 11, Heartland released a statement detailing how CAS had translated two volumes of its NIPCC reports  – Climate Change Reconsidered.

Pages

Subscribe to desmogblog