robert bryce

Tue, 2013-06-04 05:00Steve Horn
Steve Horn's picture

"FrackNation" Part Two: The Koch Industries Ties That Bind

Part one of the DeSmogBlog investigation of “FrackNation” - a film made in response to “Gasland 2” - honed in on the past track records and funding streams of co-directors Phelim McAleer and Ann McElhinney.

We revealed that Donors Trust/Donors Capital - the “dark money ATM of the right” - partially funded their first two films, “Mine Your Own Business” and “Not Evil, Just Wrong.”

We also revealed that “Not Evil,” a climate change denial documentary, was utilized by a partner of Americans for Prosperity (AFP) to push the Balanced Education for Everyone (BEE) campaign.

That campaign calls for a “balanced” scientific teaching of the climate change “controversy” and parallels ones pushed for via an American Legislative Exchange Council (ALEC) model bill, by the Discovery Institute, and by the Heartland Institute.

Yet, what about “FrackNation”? Who bankrolled it and are the screenings and is the tour really a grassroots endeavor? 

It might seem that way based on its marketing, but as Jean de La Fontaine once said, “Beware, so long as you live, of judging men by their outward appearance.”

Mon, 2013-06-03 05:00Steve Horn
Steve Horn's picture

Exposed: "FrackNation" Deploys Tobacco Playbook in Response to "Gasland 2"

Big Oil has deployed the “Tobacco Playbook” once again, this time in response to the release of “Gasland 2.”

It comes in the form of a documentary film titled, “FrackNation,” whose co-directors' funding in the past came from Donors Capital and Donors Trust, referred to by Mothers Jones' Andy Kroll as “the dark-money ATM of the right” and a major source of funding for climate change denial. 

Both “Gasland 2” and “FrackNation” cover hydraulic fracturing (“fracking”), the toxic horizontal drilling process via which unconventional oil and gas is obtained from shale rock basins around the country and world. Co-produced and co-directed by Irish couple Phelim McAleer and Ann McElhinney, “FrackNation” purports to be “funded by the 99 percent to combat the misrepresentations by the 1 percent of urban elites who want to tell rural Americans how to work and live.”

McAleer and McElhinney also say they are independent journalists working independently of corporate funding. McAleer was referred to by the San Francisco Chronicle as “climate denial's Michael Moore” and both McAler and McElhinney are listed as “experts” by the climate change-denying Heartland Institute.

“FrackNation is an independent film and we want to remain independent of the Gas industry and be funded by ordinary people,” it says on its KickStarter page that it used to raise $212,265 from 3,305 backers of the film between February-April 2012.

This isn't the first dip in the “doubt is our product” pond for McAleer and McElhinney. In the past, they co-directed and co-produced a pro-mining documentary titled “Mine Your Own Business” and a climate change denial documentary titled, “Not Evil, Just Wrong.”

Both McAleer and McElhinney have made a living in recent years deploying the “Tobacco Playbook,” mutating settled scientific debates on energy and climate catastrophe into false two-sided affairs, which corporate-funded news media take and run with as “he-said, she-said” stories. 

Thu, 2012-02-09 13:01Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

Accountability Moment: Manhattan Institute's Robert Bryce Squirms And Evades Question on Fossil Fuel Funding

Robert Bryce from the fossil fuel industry-funded Manhattan Institute just can't bring himself to answer a simple question about the fossil fuel industry funding flowing into his group. Readers of DeSmogBlog may recall our previous coverage about Bryce's anti-clean energy attacks in the New York Times op-ed pages and elsewhere.

Citing the prime example of Robert Bryce's conflict of interest, I asked the Public Editor at the New York Times last year why the paper doesn't require its op-ed contributors to disclose their funding sources so that readers can make up their own minds about the potential bias of these contributors.

Since Bryce is typically only listed as a Manhattan Institute senior fellow, that doesn't let the reader know that his organization has received a significant amount of money from dirty energy interests including ExxonMobil and Koch Industries. That's an important factor in evaluating the rationale behind Mr. Bryce's bias against clean energy.

Watch below as Gabe Elsner, my friend at the Checks and Balances Project, asks Bryce the simple question about his funding from fossil fuel interests. 

Gabe explains: 

I asked Bryce if he had financial ties to the fossil fuel industry after his debate appearance before the National Association of Regulatory Utility Commissioners conference on Monday. Not only did Bryce refuse to answer the question, he also launched into an angry, finger-pointing tirade saying that I’d “made up” the amount of fossil fuel support documented by Manhattan Institute records.

Watch the clip with Gabe's analysis embedded:

Wed, 2011-10-12 15:39Farron Cousins
Farron Cousins's picture

Robert Bryce – The Media’s Industry-Funded Go-To Guy

Robert Bryce, a fellow at the dirty industry-funded Manhattan Institute, is under increasing scrutiny as media outlets continue to use him as an “expert” on energy issues without disclosing his ties to the energy industry. DeSmogBlog’s Brendan DeMelle has written several pieces on Bryce’s connections to the industry, as well as how media outlets, including the New York Times, continue to allow Bryce to write op-eds on energy issues that are laden with fallacies without disclosing his conflict of interest.

From Brendan’s previous reports on Bryce’s New York Times piece:

Bryce penned an op-ed attacking renewable energy while promoting nuclear and fracked shale gas, with no disclosure in his byline about the Manhattan Institute’s fossil fuel clients. I offered Bryce's piece as an example in order to formally seek answers about the disclosure policy at the Times and whether it was adequate in light of the failure to disclose Bryce’s dirty energy backing.

Now Media Matters has done a fantastic job of detailing the numerous media outlets that are allowing the industry hack Bryce to pen his agenda-driven drivel, as well as uncovering where his group's funding is coming from:

Tue, 2011-10-11 19:27Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

Journalists Ask NYTimes To Set Disclosure of Conflicts Policy For Op-Ed Contributors

Back in June, I wrote about my effort to seek answers from The New York Times public editor’s office regarding the paper’s lack of a policy for disclosure of possible conflicts of interest among op-ed contributors. In my query to the NYT, I specifically cited the example of Robert Bryce from the Manhattan Institute, a group funded by Koch Industries, ExxonMobil and other polluters to confuse the public about climate change and energy issues.

Bryce had penned an op-ed attacking renewable energy while promoting nuclear and fracked shale gas, with no disclosure in his byline about the Manhattan Institute’s fossil fuel clients. I offered Bryce's piece as an example in order to formally seek answers about the disclosure policy at the Times and whether it was adequate in light of the failure to disclose Bryce’s dirty energy backing.

I didn’t get a concrete answer from Public Editor Arthur Brisbane’s office – his assistant acknowledged that “this is a topic that interests due to the number of emails we receive from readers on it,” but rather than answer my questions or take action to highlight the policy oversight, he told me “We're going to keep your email on file in the event that we decide to tackle this issue in the future.”

With our attention at DeSmogBlog diverted in the ensuing months by the Keystone XL pipeline controversy, the ever-growing list of the Koch Brothers’ threats to decency and democracy, and other dirty energy issues to focus on, I felt that another group would be better suited to devote attention to the NYT disclosure matter.  I asked my friend Gabe Elsner at the Checks & Balances Project to take a look at my blog about Bryce and the failed efforts to get a satisfactory answer from the NYT Public Editor’s office.

Well, I’m grateful to Gabe for following through, since the issue is finally gaining some recognition, with the launch of TrueTies.org (designed by Checks and Balances Project) and a petition by 50 journalists echoing the call for The New York Times to lead the industry by creating a disclosure policy for op-ed contributors.

Thu, 2011-06-16 10:10Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

Manhattan Institute Op-ed Exemplifies Why NY Times Should Require Disclosure of Financial Conflicts

The New York Times ran an op-ed last week by Robert Bryce of the Manhattan Institute, a group funded by Koch Industries, ExxonMobil and other polluters to confuse the public about climate change and energy issues. Robert Bryce goes to great lengths to portray solar and wind power as land-hogging energy choices. He suggests that fracked shale gas and nuclear are somehow more environmentally preferable energy options.

This is a common argument from Bryce, who had a similar pro-fracking op-ed in the Wall Street Journal this week, and who has emerged as one of the loudest of a growing cadre of critics of clean energy. Most of these critics are, not surprisingly, affiliated with “institutes” (i.e., front groups) that get money from the dirty energy industries that solar and wind are starting to disrupt.

Bryce’s argument was quickly debunked by the American Wind Energy Association (AWEA), which points out a number of factual errors and omissions in the Manhattan Institute representative's piece.  AWEA was correct to take on Bryce's misinformation and set the record straight. Climate Progress also picked apart Bryce's claims in detail.

But one important question remains - why does The New York Times print such misleading opinion pieces without revealing the clear conflict of interest that a Koch/Exxon-funded front group representative has on such matters? Did the Times’ even ask, and does it do so as a matter of standard practice? {C}

Tue, 2008-04-08 08:43Richard Littlemore
Richard Littlemore's picture

A Reading List for the Narrowminded

Amazon has apparently sent my copy of The Deniers, Lawrence Solomon's book version of his tiresome Denier series in the National Post, a review of which will follow when it arrives.

But Amazon also followed up with a list of books they think might also interest me: a handsome reading list for anyone who is determined to remain delusional about global warming.

Subscribe to robert bryce