Climategate

Thu, 2012-02-02 17:06Guest
Guest's picture

Coal-Powered PAC Runs Harassment Campaign Against Climate Scientist Michael Mann

by Brad Johnson, cross-posted with permission from ThinkProgress.

A coal-industry astroturf group is running a public campaign to harass Pennsylvania State University climate scientist Michael Mann for his “radical agenda” of climate science. The Common Sense Movement/Secure Energy for America Political Action Committee (CSM/SEAPAC) has established a website asking people to criticize the Penn State Speakers Forum for allowing Michael Mann to speak about the climate change challenge. “Join us in calling on the administration to disinvite the disgraced academic,” the group says on its Facebook page.

On the webpage, CSM/SEAPAC accuses Mann of “manipulating scientific data to align with his extreme political views on global warming”:

On February 9th, the Penn State Forum Speaker’s Series is featuring Professor Michael Mann in a speech regarding global warming. This is the same professor who is at the center of the ‘Climategate’ controversy for allegedly manipulating scientific data to align with his extreme political views on global warming. Join us in calling on the administrators of Penn State to end its support of Michael Mann and his radical agenda.

The suggested text for the letter to editor says Mann is “conspiring with his left-wing cronies to intimidate and silence those who would dare to question his intentions,” tarring Mann with “questionable ethics” and “extreme political activism.”

Thu, 2011-12-15 14:08Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

Signs of Action On Climategate Hacker Investigation: DOJ and UK Police Probe Denier Bloggers

Fantastic news for a change - the Guardian reports that the UK police are finally making some concerted attempts to identify the hacker behind the criminal invasion of the University of East Anglia's Climatic Research Unit.

The Guardian reports:

On Wednesday, detectives from Norfolk Constabulary entered the home of Roger Tattersall, who writes a climate sceptic blog under the pseudonym TallBloke, and took away two laptops and a broadband router. A police spokeswoman confirmed on Thursday that Norfolk Constabulary had “executed a search warrant in West Yorkshire and seized computers”. She added: “No one was arrested. Investigations into the [UEA] data breach and publication [online of emails] continues. This is one line of enquiry in a Norfolk constabulary investigation which started in 2009.”

Tattersall posted on his own TallBloke's Talkshop blog that:

“I got the feeling something was on the go last night when WordPress [the internet host for his blog] forwarded a notice from the US Department of Justice.”

What excellent news to hear that the Justice Department is getting involved with this investigation, it's about time. Perhaps this came in response to the remarks by Rep Ed Markey (D-MA) last month?

Either way, it is reassuring to know that the investigation into the criminal hacking of climate scientists' emails is, in fact, ongoing.  Last month, we reported about troubling indications that the UK police effort seemed inadequate given the tiny expense reports divulged after a Freedom of Information request by a UK journalist. 

Wed, 2011-12-14 13:02Richard Littlemore
Richard Littlemore's picture

DeSmogger "Caught" in Climategate Emails

The heretofore anonymous blogger Tom Nelson REVEALED today that even the DeSmogBlog has been caught in the talons of the DenierMobsters who are responsible for stealing the Climategate emails (two years ago) and retreading the bumptious “scandal” this year.

The (partial) quote now making the rounds (see also Mark Morano's fantasymill at Climate Depot), is from an email I sent to Michael Mann in 2007. It goes like this:

I'm a DeSmogBlog writer [Richard LIttlemore] (I got your email from Kevin Grandia) and I am trying to fend off the latest announcement that global warming has not actually occurred in the 20th century.

It looks to me like Gerd Burger is trying to deny climate change by “smoothing,” “correcting” or otherwise rounding off the temperatures that we know for a flat fact have been recorded since the 1970s, but I am out of my depth (as I am sure you have noticed: we're all about PR here, not much about science) so I wonder if you guys have done anything or are going to do anything with Burger's intervention in Science.

I'd like to confirm that this quote is accurate - that Gerd Burger WAS playing fast and loose with his analysis, that I am NOT a scientist and that, accordingly, I check my facts with people who are reputable, knowledgeable and widely respected in the scientific community (thank you Mike).

I'd also like to say that getting so fleeting a mention in the Climategate emails ranks down there with the deepest-discount cheap thrills. I cherish the moment … seriously. (Okay, not.)

Mon, 2011-12-05 23:15Jim Hoggan
Jim Hoggan's picture

Denial Of Facts Is No Way To Understand Science

On Thursday December 1st, Globe and Mail columnist Margaret Wente declared herself a defender of scientific integrity by calling upon the scientific community to replace the “rhetoric” of climate change with open, honest debate.

According to Ms. Wente, the impacts of climate change remain a future fantasy, unquantifiable by data collected through “insanely complicated” climate science. Her perspective is informed by the omission of facts, falsehoods, and fake experts. In a dance with smoke and mirrors she creates issues where none exist and ignores others that do.

There was a time when I couldn’t understand what motivated writers like Wente to stand so firmly against such clear and solid science. The psychology of “confirmation bias” has provided the answer for me. 

Like all of us, Wente has her biases, and most of us, like her, like to have those biases confirmed. So we seek out the information that confirms what we already believe and disregard that information that might prove us wrong.

As a columnist, Wente presents the information which confirms her ideological beliefs as truths and facts to the readers of the Globe and Mail. She excels as a columnist in part because she mocks and jeers her detractors. This pleases the people who agree with her but makes her loathed by those who don’t.  It provokes reaction on both sides, and eliminates any possibility of civil conversation.

Wed, 2011-11-30 06:00John Mashey
John Mashey's picture

Skeptics Prefer Pal Review Over Peer Review: Chris de Freitas, Pat Michaels And Their Pals, 1997-2003

anti-science pot calling science kettle black

Imagine for a moment that climate change skeptics actually submitted their anti-science arguments for publication in a credible peer-reviewed journal. Now imagine that, after thorough examination and debunking by their peers, these skeptics finally admitted their many false claims and assumptions, and perhaps some or all moved on to contribute meaningfully to the vast body of science confirming manmade climate change?

Ok, back to reality.

Instead, the skeptics' greatest and most-often cited (by them) “peer-reviewed studies” appeared in the journal Climate Research between 1997-2003. This journal has been considered credible at certain points in its history, and many fine papers have appeared there.

But according to my new analysis [PDF] of the papers published in Climate Research, there is a very clear gap in credibility during the years 1997-2003 when Chris de Freitas served as one of the journal's editors. During this time, de Freitas oversaw the publication of 14 papers from notorious skeptics - half of them authored by fossil fuel industry pal Pat Michaels - many of which would not have survived rigorous and honest peer review at any other credible journal. 

A few months ago, another journal's editor resigned over a paper that should not have been accepted due to a poor peer review process. It reminded many of us of the more drastic case of Climate Research (CR), where several editors resigned in 2003 in the wake of a colossally poor paper by Willie Soon and Sallie Baliunas, accepted for publication by none other than Chris de Freitas.

It was certainly not the first de Freitas-endorsed paper to pass weak editorial processes at Climate Research, but when incoming Editor-in-Chief Hans von Storch suggested the paper should not have been published, he endeavored to fix editorial processes to prevent such problems.  The publisher did not agree, so von Storch and other editors resigned.

Fri, 2011-11-25 22:23Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

Did UK Police Quietly Sideline ‘Climategate’ Hacker Investigation?

The UK police force tasked with investigating the hacking of emails and documents from the Climatic Research Unit at the University of East Anglia (the debunked “Climategate”) seems to have quietly de-prioritized its investigation earlier this year, according to documents released under the UK Freedom of Information Act (FOIA).

The Norfolk Constabulary police force’s responses to FOIA requests indicate that the amount spent on attempts to identify the hacker in the last year was just £5,649.09 - with all but £80.05 spent on invoices for work carried out previously by private companies, suggesting police work on the investigation has ground to a halt.

Earlier this week, the hackers (ironically calling themselves “FOIA”) illegally released a second set of hacked material consisting of 5,349 emails and 23 documents from UEA. The university and independent reviews suggest these are leftovers from the initial November 2009 theft – in the words of one climate scientist, “two-year old turkey.” 

While nine independent inquiries have cleared the scientists of any wrongdoing in the wake of the baseless ‘Climategate’ episode, the person (or persons) responsible for the hacking has gotten off scot-free to date. The FOIA documents seem to indicate that the police investigation was derailed and perhaps dropped earlier this year.

The grand total spent by Norfolk police on the UEA hacker investigation since the November 2009 theft is just £80,905.11.

Tue, 2011-11-22 15:38Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

Real 'Climategate' Scandal: UK Police Spent Measly $8,843 In Failed Attempt to Identify Criminal Hacker

Richard Black at the BBC points to the real 'Climategate' scandal that needs further investigation - why the UK police have done such an astonishly poor job investigating this criminal hacking, as evidenced by their tiny expenditures to date this year. From Climate Emails, Storm or Yawn?

I have it from a very good source that it absolutely was a hack, not a leak by a “concerned” UEA scientist, as has been claimed in some circles.
 
The Norfolk Police clearly see it as a criminal act too, a spokesman telling me that “the contents [of the new release] will be of interest to our investigation which is ongoing”.
 
Groups like UCS are, however, beginning to ask where that investigation has got to.
 
I have been passed information stemming from an FoI request to Norfolk Police showing that over the past 12 months, they have spent precisely £5,649.09 [US$8,843.64] on the investigation.
 
All of that was disbursed back in February; and all but £80.05 went on “invoices for work in the last six months”.
 
Of all the figures surrounding the current story, that is perhaps the one that most merits further interrogation.

Stay tuned for more information when Black writes further about his (real) investigation into the incompetent police effort to identify the thieves behind the East Anglia CRU hack.

Tue, 2011-11-22 09:41Richard Littlemore
Richard Littlemore's picture

Climategate Hackers Slither Again in the Night

Steal More; Reveal Less

The Climagegate hackers appear to be at it again, spraying the internet with dozens of out-of-context quotes from a new batch of stolen emails - in a transparent attempt to disrupt the climate talks starting next week in Durban, South Africa.

The emails, from a source that denierblogger Tallbloke identifies as “Our old friend 'FOIA',” appeared with the same serendipitous timing - and in the same devious way - as last year's more-devastating tranche: accordig to the Guardian, they were “leaked” on a Russian server and then sprinkled into the denieresphere through the usual suspects: Wattsupwiththat, ClimateAudit, AirVent and the already mentioned Tallbloke. We can undoubtedly expect a fresh round of breathless “mainstream media” coverage from the Murdoch empire.

These emails are even more ridiculous than the batch released in 2009. First, the hackers didn't have the decency to release the emails in context - rather they just pulled the quotes they thought would be effective in casting doubt. Second, the thieves, who have had two whole years to sift through what appears to be the same source material have mined only 5,000 of more than 220,000 emails, implying that there may be more “dirt” buried in the remainder. This strains credulity: if there was anything in the remaining emails that was even vaguely incriminating, you can bet they would have found and released it. Third, the “best stuff” that they actually released is worse than trivial:

Thu, 2011-11-17 14:15Farron Cousins
Farron Cousins's picture

Climate Change Spin A Growing Problem For Fox News

When it comes to climate change denial, a new study shows that the folks at Fox News are leading the pack. Through politically-charged news segments and commentary, Fox News personalities are helping spread misinformation about climate change while convincing their viewers that scientists are torn on the issue.

The International Journal of Press/Politics has published a new study titled “Climate on Cable: The Nature and Impact of Global Warming Coverage on Fox News, CNN, and MSNBC,” [PDF] which details the ways in which the major American news outlets are reporting stories on climate change.

From the report:

National surveys reveal that many Americans do not believe that scientists are in agreement over this issue. More troubling, the number of Americans who believe that global warming is happening and that it is a result of human activities has declined in recent years: In April 2008, 71 percent of Americans perceived solid evidence for global warming, relative to only 57 percent in October 2009. And while President Obama has pledged that passing legis- lation to curb pollution that contributes to global warming is a priority of his admin- istration, in January 2009, Americans ranked global warming last in a list of twenty policy issues that they felt were important for the president and Congress to address. These surveys also point to stark partisan divides in global warming perceptions, with Democrats far more likely to accept the evidence for the human causes of global warming and to consider environmental protection a policy priority than Republicans.

The views that many Americans have towards climate change are clearly reflected in the cable news arena. Fox News, sadly, has the highest ratings of any other cable news organization, and the study shows that their viewers are for more likely to believe that manmade climate change isn’t happening. More from the study:

Of the three networks, Fox News was simultaneously the least likely to be accepting and the most likely to be dismissive of climate change. Nearly 60 percent of Fox News broadcasts were dismissive of climate change, whereas less than 20 percent were accepting of climate change. On the other hand, more than 70 percent of CNN and MSNBC broadcasts were accepting of climate change. Not a single MSNBC broadcast took a dismissive tone toward climate change and just 7 percent of CNN broadcasts did so.

Pages

Subscribe to Climategate