Scott Mandia

Mon, 2012-09-17 03:00Guest
Guest's picture

Chronicle of Higher Education: Chronic Soapbox for Smears Against Climate Scientists

This is a guest post by Prof. Scott Mandia, Professor of Earth and Space Sciences and Assistant Chair of the Physical Sciences Department at Suffolk County Community College, Long Island, New York, USA.

In July, 2012, The Chronicle of Higher Education (CHE) allowed one if its bloggers, Peter Wood, to equate the Jerry Sandusky child sex scandal to the email investigation conducted by Penn State of noted climate scientist Dr. Michael E. Mann. I, along with many others, sent letters to CHE requesting a retraction and public apology.

Several of those letters appear below with permission from the authors to repost here:


Dear Dr. Semas,

Why has Chronicle of Higher Education (CHE) allowed one of its bloggers, Peter Wood, to smear noted climate scientist Dr. Michael E. Mann? Woods’ latest post, “A Culture of Evasion”, quite inappropriately compares Penn State’s handling of the Jerry Sandusky child rape case with that of its investigation of stolen emails that included messages from Dr. Mann. (Previous posts by Wood also maligning Dr. Mann include “Bottling Up Global Warming Skepticism” and “Climate Thuggery”.) Multiple international investigations, including one from  the National Science Foundation, have carefully reviewed Dr. Mann’s email messages and have found no misconduct whatsoever. (For more on these investigations see http://bit.ly/hxdKKJ)

Mon, 2011-02-07 08:24Richard Littlemore
Richard Littlemore's picture

"ArticGate" - Heartland Backs Schmitt in Climate Misinformation

Incompetent or Dishonest - Either Way They’re Wrong

The former astronaut and proud climate change denier Harrison Schmitt is not alone in making the false claim that “Artic [sic] sea ice has returned to 1989 levels of coverage.” He has been bolstered  by the smokey hacks at the Heartland Institute, and especially by the brittle letter writer and Heartland head honcho, Joseph Bast.

If Schmitt’s false statement had stood on its own (or if he had moved to correct it when it was pointed out), you could reasonably have dismissed it as an error made in good faith.  But when Bast stooped to the flagrant manipulation necessary to argue that Schmitt’s assertion could have some basis in fact, well, you have to wonder - especially when there is already an established relationship between Schmitt and Heartland (check the name on the podium in the Schmitt denier video).

It’s awkward always to trace climate denial back to the money trail. Some people - maybe even Schmitt - deny climate science out of ideological blindness, not greedy self-interest. But it’s interesting that Heartland’s two favourite projects are denying the science of climate change and arguing that tobacco is really not all that bad for you. It’s relevant, too, that before they started hiding their funding sources, Heartland used to acknowledge the generous support of the tobacco and oil industries in propping up the “think” tank’s operations.

Wed, 2011-02-02 09:45Richard Littlemore
Richard Littlemore's picture

Wall Street Journal: Accurate 7% of the Time

93% of WSJ Opinion Pieces Misreport Climate Change

Scott Mandia, a professor of physical sciences at Suffolk County Community College at Long Island, N.Y. has done a topline analysis (on Climate Progress) of Wall Street Journal Editorial and Op-Ed (the “Opposite Editorial” Opinion Page) coverage of climate change and finds that the paper tells the truth seven per cent of the time.

The WSJ’s defence for this performance would undoubtedly be twofold. First, the pages Mandia analysed are for opinion, not news. Second, there really ARE a couple of deluded “experts” out there who challenge the majority view on climate change: the Journal has a right and responsibility to give voice to those views.

Fair enough. But a paper published in the Proceedings of the National Academy of Sciences has found that the proponderance of climate scientists who are worried about global warming is 97 per cent - not seven per cent, so the Journal is a bit off the mark. And while the paper is entitled to its opinions, it is beyond irresponsible to be setting its wishful thinking forth as fact. Bullshit is still bullshit, even if it’s in an editorial.

Thu, 2010-08-05 09:52Richard Littlemore
Richard Littlemore's picture

Monckton Watch: Lordly Phony Threatens Phony Suit

The British House of Lords has once again disavowed any association with the embarrassing Christopher Monckton, Third Viscount Monckton of Brenchley, even as his Lordship has labored to earn even wider notoriety by threatening a lawsuit against yet another U.S. academic.

The Lordly disavowal came in response to a very funny letter of inquiry from the wonderful wiseacres at Friends of Gin and Tonic (temporarily the “Lords of Gin and Tonic” in faux tribute to the self-promoting Viscount).

Monckton himself launched the unconvincing legal threat against Scott Mandia, a professor at Suffolk County College in Seldon, New York. In addition to operating an excellent informational website on climate change, Prof. Mandia also runs his own blog, on which he had the impertinence to call out Monckton for his earlier ridiculous attacks on University of St. Thomas Professor John Abraham.

Subscribe to Scott Mandia