Jim Lakely

Tue, 2013-09-24 11:53Connor Gibson
Connor Gibson's picture

VIDEO: Heartland CEO Confronted Over Barre Seid's Funding of IPCC Attacks

Yesterday, the Heritage Foundation hosted The Heartland Institute's CEO Joseph Bast, along with two of Heartland's contracted climate denial scientists (Willie Soon and Bob Carter), to present their new report that denies the seriousness of global warming. Greenpeace was there to ask Heartland about the report's funders, including billionaire Barre Seid, and to challenge Heartland's assertion that their work has any scientific validity (it doesn't). See the video for yourself.

Tue, 2013-06-18 21:14Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

Heartland Institute - the Keystone Cops Of Climate Science Denial - Strike Again

THERE’S a section on the Heartland Institute’s website pointing readers to “Stuff We Wish We Wrote”.

After events over the last year or so, the chaps at the fossil fuel-funded “think tank” might want to add a new section with the title “Stuff We Wish We Hadn’t Wrote”.

The Heartland Institute, for those who don’t know, is a Chicago-based group promoting any view or position that argues we shouldn’t do anything about human-caused climate change. They run campaigns, hold conferences, write op-eds in the media and pay contrarian scientists.

Right there on the think-tank’s homepage, the group proudly displays a quote from The Economist magazine describing Heartland as “The world's most prominent think-tank promoting scepticism about man-made climate change.”

Yet as is the case with most things Heartland says about climate change, things are not always as they seem. Heartland’s boastful quote is taken out of context and comes from this article in The Economist, documenting a spectacular own goal by Heartland.

Heartland, The Economist wrote, had lost an estimated $825,000 in funding after running a billboard campaign that equated acceptance of human-caused global warming to the values of serial killer Ted “Unabomber” Kaczynski.

So when The Economist was describing Heartland as a prominent think-tank promoting climate science denial, it wasn’t doing it in a good way. No wonder then that Heartland didn’t hyperlink the quote.

This brings us to Heartland’s most recent example of self-aggrandizing – implying the Chinese Academy of Sciences (CAS) thinks they’re awesome because it translated two of Heartland’s reports, only to be told by aforementioned academy to apologise for misrepresenting what they had actually done. Here are the nuts and bolts of the story. On June 11, Heartland released a statement detailing how CAS had translated two volumes of its NIPCC reports  – Climate Change Reconsidered.

Tue, 2012-03-20 22:33Jim Hoggan
Jim Hoggan's picture

SPINalysis: Heartland’s Echo Chamber Shifts the Target

President Joe Bast Dodges Responsibility – for Now

It’s been a month since the Heartland Institute was caught in a St. Valentine’s Day Striptease – inadvertently exposing its entire budget and fundraising plan. Yet an objective analysis of the resulting internet and mainstream media coverage has to credit Heartland’s spin machine with having put in a remarkable performance. Heartland’s own staff members and its echo chamber of denialist blogs have been shameless – and stunningly successful – in deflecting responsibility from the institute’s own sins and onto the scientist who duped Heartland into handing over a treasure trove of internal documents.

There are three potential explanations for this turn of events:

  1. The Heartland posse is unbothered by any tendency to let the facts get in the way of their story;
  2. They have access to and support from a fierce and disciplined echo chamber, at least part of which Heartland actually funds on the side; and
  3. Mainstream media give Heartland a free pass. That is, reporters have become so cynical about the “think tank” campaign to deny the science of climate change that they no longer treat it as news. But those same reporters still respond in outrage if a scientist is perceived to have done something dishonest or deceptive.
Wed, 2011-02-09 16:13Richard Littlemore
Richard Littlemore's picture

"ArticGate" - When is a Mistake a Lie?

What did Harrison Schmitt Know? And When?

In the ongoing controversy over whether former astronaut and New Mexico Senator Harrison Schmitt intentionally misled NASA with his 2009 white paper on climate change, we come to the age old questions: What did Schmitt know? And when did he know it?

Schmitt says in that paper that “Artic (sic) sea ice has returned to 1989 levels of coverage.” When Dr. Mark Boslough, a physicist and computational modeler at Sandia National Laboratories brought to Schmitt’s attention that this was incorrect, Schmitt failed to correct it. Well, not everyone likes to admit making a mistake.

But was it a mistake?

Subscribe to Jim Lakely