rupert murdoch

Thu, 2014-07-24 18:15Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

Australian Press Watchdog Criticises Climate Report From Rupert Murdoch's Flagship Newspaper

The headline on The Australian newspaper’s story about a leak of a major United Nations climate change report read “We got it wrong on warming, says IPCC”.

But an investigation by Australia’s press watchdog has found that in fact, it was the Murdoch-owned national newspaper that “got it wrong”.

The Australian Press Council has upheld complaints about the coverage, led by a story from the newspaper’s environment editor Graham Lloyd.

The council also found the newspaper’s attempts to correct its story had failed to meet the press standards.

Lloyd’s original story, published on page one in September 2013, was an echo of a story published the previous day by the UK Daily Mail’s David Rose.

The story claimed a leaked version of the fifth UN Intergovernmental Panel on Climate Change report into the scientific basis for climate change would state that “over the past 60 years the world has in fact been warming at half the rate claimed” in the previous 2007 report.

Rose and Lloyd seemed to want people to conclude that the IPCC didn’t know what it was doing, had shown to have got things badly wrong and that global warming was only half as bad as people had been making out.

Except as I explained in The Guardian at the time, the Daily Mail, The Australian and several other outlets that parroted the story had badly misread the numbers.

The rate of warming over the past 50 years declared by the two IPCC reports was in fact almost identical (a difference of only 0.01C) when you compared apples with apples, rather than comparing, say, a newspaper with a bowl of cheese.

The Australian Press Council adjudication, handed down this week, said:

Fri, 2013-11-01 15:00Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

Australia's Murdoch Newspapers Lying to Public About Climate Change, Says Study Author

CONSIDER the following two statistics together.

Research into the peer-reviewed science of climate change found that between 1991 and 2011, 97 per cent of studies agreed that climate change is caused mostly by humans.

Research into the reporting of climate change science in Australia's biggest selling newspaper, the Herald Sun in Melbourne, has found that 81 per cent of all the coverage, including 97 per cent of all the opinion stories, were sceptical of human-caused climate change.

Overall, this major new study into newspaper coverage of climate change in Australia has found about one third of all the stories and columns are sceptical of the scientific consensus on climate change.

But the study, carried out by the Australian Centre for Independent Journalism at Sydney's University of Technology, reveals how Australia's dominant Rupert Murdoch-owned newspapers are heavily slanted away from the scientific reality towards denial of the science.

The Sceptical Climate study was led by Wendy Bacon, Professorial Fellow at the ACIJ. She told DeSmogBlog:

Sat, 2013-03-02 15:17Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

Lord Monckton Threatens Climate Scientists, Again

MEMBERS of London's famous gentlemen's club Brooks's have no doubt cooked-up a few bizarre plots, plans and wagers over the years as Britain's gentry and ennobled upper class sipped on glasses of port in their smoking jackets.

In 1785, for example, there was an agreement between two Lords to hand over 500 guineas if one of them managed to have sexual intercourse with a woman in a balloon “one thousand yards from the Earth” . There's no record to suggest that the arrangement, recorded in the club's Betting Book, was ever paid.

The exclusive men-only enclave lives on and still attracts high-profile figures, although Rupert Murdoch's son James' application ran into trouble over the News of the World phone hacking scandal. Club member and climate science denier Lord Christopher Monckton put Brooks's famous address to good use this week for a letter sent to the University of Tasmania.

Fri, 2012-12-21 21:27Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

Australian Press Council Finds Against Climate Sceptic Columnists

IT'S the new must-have accessory for any self-respecting climate science denialist commentator in Australian newspapers - their very own “Australian Press Council” adjudication showing exactly how they stuffed up the facts and misled their readers on their stories.

Whether they like it or not, serial climate science misinformers James Delingpole and Andrew Bolt are the latest News Ltd contributors to have their online articles furnished with freshly-added hyperlinks to APC judgements finding against them.

Earlier this week, the APC found that Mr Delingpole's article “Wind Farm Scam A Huge Cover-Up”, published in the Rupert Murdoch-owned The Australian back in May, had misled readers on several points.

Mon, 2012-11-19 17:43Steve Horn
Steve Horn's picture

Revealed: NERA Economic Consulting is Third Party Contractor for DOE LNG Export Study

Reuters has revealed the identity of the mysterious third party contractor tasked to publish the economic impact study on LNG (liquefied natural gas) exports on behalf of the Department of Energy (DOE). Its name: NERA Economic Consulting.

NERA” is shorthand for National Economic Research Associates, an economic consulting firm SourceWatch identifies as the entity that published a June 2011 report on behalf of coal industry front group American Coalition for Clean Coal Electricity (ACCCE). ACCCE's report concluded, “clean-air rules proposed by the Obama administration would cost utilities $17.8 billion annually and raise electricity rates 11.5 percent on average in 2016.”

That report went so far to say that Environmental Protection Agency (EPA) regulations of the coal-generated electrcity sector would amount to some 1.5 million lost jobs over the next four years.

NERA was founded by Irwin Stelzer, senior fellow and director of the right-wing Hudson Institute’s Center for Economic Policy. In Oct. 2004, The Guardian described Stelzer as the “right-hand man of Rupert Murdoch,” the CEO of News Corp., which owns Fox News. 

According to NERA's website, the late Alfred E. Kahn, the “father of deregulation,” advised NERA's 1961 foundation

Wed, 2012-09-19 11:14Steve Horn
Steve Horn's picture

Petroleum Broadcasting System's "Newshour" and the Merchants of Climate Doubt

There's an old German proverb that goes, “Whose bread I eat his song I sing.”

Enter a recent spate of reportage by the Public Broadcasting System's (PBS) ”Newshour.” In a September 17 story titled, “Climate Change Skeptic Says Global Warming Crowd Oversells Its Message” (with a URL titled, “Why the Global Warming Crowd Oversells its Message”) the Newshour “provided an unchecked platform for Anthony Watts, a virulent climate change denier funded by the Heartland Institute,” as described by Forecast the Facts.

Forecast the Facts created a petition demanding that the “PBS ombudsman…immediately investigate how this segment came to be aired,” stating that, “This is the kind of reporting we expect from Fox News, not PBS.”

Very true, this is exactly the type of reporting we've come to expect out of Rupert Murdoch's Fox News, a cable “news” network that provides a voice for right-wing propagandists on all policy issues, including climate change denial. But perhaps expectations are too high for PBS' “Newshour” and we should've expected exactly what we got: a friendly platform for the climate change denying merchants of doubt

What's at play here goes above and beyond a single bad story by “Newshour.” Rather, it's a small piece and the result of an aggressive campaign that's been going on for nearly two decades to destroy public television in the public interest.

Based on the shift in how the “Newshour” has funded itself over the years, it's evident that the once-esteemed ”MacNeil/Lehrer NewsHour” streamed on the Public Broadcasting System has transformed PBS into what investigative reporter Greg Palast calls the “Petroleum Broadcasting System.”

Mon, 2012-01-09 12:00Farron Cousins
Farron Cousins's picture

Rupert Murdoch’s Newspapers Mislead Public On Climate Change and Environment

When it comes to climate change misinformation, arguably no single person has done more to spread false information to confuse the public than Rupert Murdoch. With his vast media empire that spans the globe, Murdoch has helped misdirect the public, as well as to openly advocate against government policies that would curtail carbon emissions or impose other environmental safeguards.

And while most American media outlets saw a decline in their coverage of climate change-related stories, Murdoch’s overseas newspapers actually increased their coverage of such stories – though not in a helpful way. The story that got the most attention involved a government policy in Australia that put a price on carbon pollution. Here is an analysis of Murdoch’s coverage, via Think Progress:

The range of findings show a clear political bias against the carbon pricing policy moving through parliament in 2011:

The claims by many single sources about the likely impact of the carbon policy were not tested against the views of other sources. Only 42% of the rest of the articles included more than two sources.

Fossil fuel lobby and other big business sources opposed to the policy were very strongly represented, often without any critique or second source.

Business sources (23%) receive more coverage than all Australian civil society sources together including unions, NGOS, think tanks, activists, members of the public, religious spokespeople, scientists and academics (17%).

Business sources quoted 4 or more times over the 6-month period were quoted being negative towards the policy in almost 80% of occasions. Many Australian readers would have been left with the impression that the nearly the entire business community was opposed to the carbon price policy. In fact this was far from the truth.

Academics and scientists were also poorly represented.
Thu, 2011-09-15 09:21Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

How The Australian Newspaper Warps The World of Climate Science

Cover of Bad news, an essay by Robert Manne

THERE is a publication in Australia where for every one story you read which agrees society should take firm steps to combat climate change, there are four stories suggesting we shouldn’t.

When climate change is viewed through the pages of this publication, most of the world’s “experts” think it’s either not happening, not worth worrying about or not caused by humans.

Advocates for strong action on climate change are variously described as “prophets of doom”, “greenhouse hysterics” or “hair-shirted greenhouse penitents”. 

As extreme as these positions might appear, this publication is not a newsletter from a fringe group or a bulletin from the Tea Party.
 
This is the divisive state of climate change science in the pages of the nation’s sole national newspaper The Australian, according to a 115-page examination of the publication’s role in shaping how Australia thinks.
 
The essay – Bad News (paywalled) - is written by author Professor Robert Manne, one of the country’s leading political thinkers.
 
Tue, 2011-09-06 06:15Guest
Guest's picture

Australia's Climate Scientists Expose Shock-jock Distortion Tactics

Authored by Stephan Lewandowsky. This post originally appeared at The Guardian. Re-printed here with permission.

Australia has unwittingly become a social experiment. A ruthless experiment on the fate of a society when a single media conglomerate, Rupert Murdoch's News Corp, owns 167 newspapers and controls around 70% of the printed media market.

After the phone-hacking scandal rocked Britain, News Corp officials in Australia struggled to put some daylight between its local operations and the rest of the empire, assuring the public that the country was spared phone hacking and other unethical practices. It is perhaps unlikely that wire tapping or phone hacking was practiced in Australia, simply because the local specialty of the Murdoch organs and their shock-jock allies has been a fairly low-tech reliance on outrageous spin.

Nowhere has the reliance on spin been more apparent than during the coverage of the climate “debate” by the Murdoch media and allied shock jocks.

Fri, 2008-01-04 10:18Jim Hoggan
Jim Hoggan's picture

Obama named SmogMaker of 2007

Prize honors those who sow confusion and delay on Climate Change

Update: DeSmogBlog withdraws Obama Award
 

Presidential hopeful Barack Obama has captured the inaugural 2007 SmogMaker Award for blowing smoke on global warming, the DeSmogBlog announced today.

Global warming is an environmental problem, not a political one. And people who try to ‘solve’ it with political or public relations spin are just making the problem worse,” said James Hoggan, co-founder of the DeSmogBlog.

Pages

Subscribe to rupert murdoch